پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229136
ابعاد حمله ترکيه به عفرين/ ناهماهنگي سياست‌ آنکارا و واشنگتن
تاریخ انتشار : 1396/11/14 10:34:37
نمایش : 1409
«جفري لفور» معتقد است که حمله ترکيه به منطقه عفرين يک اقدام سياسي ـ نظامي پيشگيرانه بود و يکي از دلايل انجام آن ناهماهنگي سياست هاي واشنگتن با سياست هاي آنکاراست.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، ارتش ترکيه از روز شنبه گذشته (۳۰ دي ماه) عمليات «شاخه زيتون» را در شهر عفرين واقع در شمال سوريه آغاز کرده است. از همان آغاز اين اقدام ترکيه با واکنش هاي متفاوتي از سوي کشورها مواجه شد.

در حاليکه سفير ترکيه در ايران اعلام مي کند که آنکارا به کنسولگري سوريه در ترکيه در خصوص عمليات عفرين خبر داده است اما بشار اسد رئيس جمهوري سوريه اين اقدام ترکيه را تجاوز خوانده و گفته است: تجاوز ددمنشانه ترکيه به شهر عفرين سوريه جداي از سياست رژيم ترکيه از روز نخست بحران سوريه که بر اساس حمايت از تروريسم و گروه هاي مختلف تروريسم استوار بوده است، نيست.

جمهوري اسلامي ايران نيز در بيانيه اي که از سوي سخنگوي وزارت امور خارجه صادر شد ضمن تاکيد بر احترام بر تماميت ارضي ترکيه اظهار اميدواري کرد که اين عمليات فورا پايان يابد.

فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز با ابراز نگراني از عمليات نظامي ترکيه در شهر عفرين گفت: تضمين امنيت غيرنظاميان و دسترسي آن ها به کمک هاي بشردوستانه در خلال عمليات مذکور مهم است. راهبرد اين عمليات بايد متمرکز بر مبارزه با داعش باشد و ما نگران تأثيرگذاري اين عمليات بر مذاکرات ژنو هستيم.

اين در حالي است که ترکيه اين عمليات را در راستاي حفظ امنيت ملي کشور خود مي داند و اعلام مي دارد که پيش از آغاز اين عمليات برخي از کشورها از جمله روسيه، ايران و آمريکا را در جريان اين اقدام قرار داده است.

در اين راستا خبرنگار مهر گفتگويي با پروفسور ««جفري لفور»،‌  استاد  علوم سياسي دانشگاه کنتيکت امريکا انجام داده است که در ادامه مي آيد.

*دلايل ترکيه جهت حمله به منطقه عفرين سوريه چيست؟

اردوغان، رئيس جمهور ترکيه ۱۳ ژانويه- زماني که دولت ترامپ اعلام کرد از استقرار ۳۰۰۰۰ نيروي امنيتي مرزي که نيمي از آنها را اعضاء سازمان حفاظت خلق کردستان سوريه (YPG) تشکيل مي دهند ، حمايت مي کند - به شدت خشمگين شد. روز بعد از اين اعلام، اردوغان  نيروهاي پيشنهادي دولت ترامپ  را «ارتش ترور» ناميد. ترکيه بر اين باور است که نيروهاي (YPG) با نيروهاي (PKK) – سازماني که از نظر ترکيه يک سازمان تروريستي قلمداد شده و از دهه ۱۹۷۰ تاکنون با آن در حال مبارزه است، مرتبط مي باشد. بنابراين حمله ترکيه به منطقه عفرين يک اقدام سياسي / نظامي پيشگيرانه بود و يکي از دلايل انجام آن ناهماهنگي سياست هاي واشنگتن با سياست هاي آنکاراست.

*اهداف ژئوپلتيکي ترکيه از حمله به اين منطقه چيست؟

از لحاظ ژئوپلتيک کردهاي سوريه (YPG) و متحدان آنها يعني نيروهاي دموکراتيک سوريه (SDF)  سرزمين وسيعي را در امتداد مرز ترکيه با عفرين که پايگاه اصلي کردها در شمال غربي حلب است، کنترل مي کنند. آنکارا از تحکيم قدرت سياسي نيروهاي (YPG) و (SDF) که ممکن است يک پايگاه قدرت کردي را  تشکيل دهند که از PKK در مبارزه با آنکارا پشتيباني کند ، مي ترسند.

*اردوغان اعلام کرد قصد اشغال ترکيه را ندارد. آيا ترکيه بعد از انجام اين عمليات از سوريه خارج مي شود؟

من فکر مي کنم ترکيه ترجيح مي دهد در اسرع وقت از اين منطقه خارج شود زيرا ممکن است به عنوان قدرت اشغال گر شناخته شود. با توجه به همکاري روسيه با حکومت سوريه، ترکيه بايد مراقب باشد حمله به عفرين به عنوان اشغال بخشي از خاک سوريه از طرف دمشق قلمداد نشود. هر چند دمشق بنا به ضرورت با (YPG) در مبارزه با داعش همکاري نموده است، اسد همچنان از تضعيف موقعيت سياسي و نظامي YPG/SDF در سوريه حمايت مي کند.

*چرا جامعه جهاني اقدام مناسبي جهت محکوميت عمليات ترکيه در منطقه عفرين انجام نداد؟

مسئله اصلي که YPG در به دست آوردن حمايت بين المللي با آن مواجه است با عضويت ترکيه در ناتو و بي ميلي متحدان اروپايي و امريکايي آن از نگران کردن آنکارا و به خطر افتادن منافع اتحاديه، مرتبط است. علاوه بر اين ادعاهايي که در ارتباط با ارتباط YPG با PKK – سازماني که توسط وزارت خارجه امريکا و اتحاديه اروپا به عنوان يک سازمان تروريستي قلمداد شده است – مطرح است با تاييد ظاهري اين حمله توسط روسيه و حکومت سوريه همراه شده است و اين باعث شده حمله ترکيه به عفرين توسط جامعه بين المللي به طور جدي محکوم نشود.

مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html